Semester i Stockholm > Dag 1

Äntligen dags för semester! Jag skriver det här inlägget i efterhand och det är så roligt och mysigt att se tillbaka på våra dagar i Stockholm och hur himla bra vi hade det! Vi började vår resa tidigt på morgonen och åkte uppåt storstan men tog en detour till Gripsholms slott! Vi skulle hinna med mycket under vår tripp men målet var att besöka en hel del slott och gå guidade turer, så tacksam att Mackan också tycker att det är intressant och vill följa med mig till olika slott när jag är så nördig!

Väl framme där blev jag så förväntansfull och pirrig. Slottet är så stort och maffigt och så fort vi kom in på borggården eller slottsgården, vad man nu vill säga, började det pirra i magen. Jag har längtat så länge efter att få besöka det här slottet och då speciellt för att få se Gustav den III:s teater. Vi gick en guidad tur och det var en riktigt duktig och kunnig guide vilket var väldigt roligt, däremot var det så mycket folk i gruppen så man fick inte riktigt utrymme att se allt eller riktigt höra allt han berättade. Det är ett litet minus, för stora grupper, men det är som det är med det och vi var ändå jättenöjda! Vi fick höra massor med historia, från Vasaätten till Gustav den III och jag var så spänd hela tiden, jag ÄLSKAR historia och att få se alla föremål som finns kvar, den vackra interiören, golven, taken.. allt!

När vi gick in Gustav den III:s teater tappade jag nästan andan, fick tårar i ögonen. Jag har läst så mycket om detta, om Gustav över huvudtaget och vet hur mycket han älskade teater och brann för det. Så det var bara så coolt att gå in där, i det han har skapat, där han suttit och tittat på teater men även skapat teater själv. Och att han var så givmild gentemot alla i hovet, alla skulle få se teater så han gjorde flera spännande loger och luckor på väggarna och i taket för att så många som möjligt skulle kunna titta. Den är väldigt, väldigt liten teatern, men otroligt vacker och ståtlig. Ville inte gå därifrån!

Det som var väldigt bra med Gripsholms slott var att man fick gå omkring inne i slottet själv utan guide också. Så efter turen gick jag och Mackan runt lite själva och tog kort, pratade om vad vi fått se och höra och kunde sen gå därifrån när vi kände oss klara och inte när guiden var färdig. En dröm för mig, och jag är så glad att vi åkte dit!

Efter slottet for vi till Stockholm och checkade in på vårt hotell som låg i Vasastan. Rummet var fint och fräscht, likaså badrummet, och efter lite vila, bytt kläder och fräschat till oss gick vi in mot stan. Vi strosade bort till Nybrokajen, Gamla stan och sedna hela Drottningsgatan "hem" igen. Det var långt och tog ett par timmar men det var skönt att bara gå runt i solskenet, se folk, prata om allt möjligt och uppleva lite storstad. Middag åt vi på en restaurang i Vasastan, bara 5 minuter från hotellet, som hette Döden i grytan. Det var ett italienskt ställe och vi valde att käka pasta och var så otroligt nöjda, riktigt god mat!

Kvällen spenderade vi på hotellrummet och kollade på tv, vilade fötterna och bara mös! Vi hade utsikt över en basketplan, som ni kan se på en bild, och det var så mysigt att ha balkongdörren öppen och höra hur alla barn, ungdomar och vuxna, spelade basket (långt inpå småtimmarna!) och tjoade och hade kul! Så himla bra första dag på semestern!!

/så himla bra första dag på semestern!! Vi kunde inte vara mer nöjda! Vi hade dessutom klockrent väder hela helgen, lyx!